Aktiviteter og traditioner i Karen Blixen Skolens fritidsordning

Hvordan får du informationer fra SFO?:

Når du som forældre logger ind på AULA, findes der opslag fra fritidsordningen, med oplysninger om hvilke aktiviteter der er i løbet af ugen. I de ferieperioder der er åbent i fritidsordningen, (f.eks. uge 7 og uge 42) er der altid en masse spændende aktiviteter.

Mellemmåltid:

Hver eftermiddag serverer vi et let mellemmåltid, som kan være frugt, koldskål, bagt kartoffel, hjemmebagte boller m.m.

Hverdagsaktiviteter:

Vi har hver dag mulighed for at benytte vores egen multisal. Her er god plads til de vilde lege, forskellige former for boldspil, nerfgun-krig, og der er nogle gange også mulighed for at bruge det tilstødende musik-lokale. I vores kreative hjørne er der mulighed for at hygge, og bruge fantasien til at lave alverdens kreationer. I "køkkenet" er der hverdagshygge og spilhygge, både i form af brætspil og gamer pcér.  Der er også mulighed for hygge og afslapning i en blød sofa med en kop varm te sammen med vennerne.

Ude aktiviteter:

Vi har en fantastisk beliggenhed, og har mulighed for at bruge skolens mooncar  i SFO tiden. Vi bruger også uderummet til at lave bål og bålmad, snitte i træ, løbe på rulleskøjter, boldspil på multibanen, hoppe på trampoliner, gynge, fælleslege og klatring på klatrevæggen i skolegården.

Rollespil:

Hvert år i maj/ juni deltager vi i årets store brag af et rollespil ved Houens Odde. Alle børn fra Kolding Kommunes SFO´er kan deltage, og der er flere hundrede krigere i fuld vigør dagen lang. Der brygges urtesuppe, der heales og der arbejdes i boder i landsbyen ”Barazel” og udkæmpes voldsomme slag i landet ”Niraham”. Deltagerne bærer rustning, våben og skjolde – det er den helt store slagmark i fantastiske omgivelser. Det er en helt aldeles vidunderlig og alternativ skoledag.

Sejlads:

Vi har 8 kajakker og 2 kanoer som flittigt bruges til at sejle i Kolding Å. Vi sejler fra april/maj til oktober, når vejret tillader det, og alle har naturligvis redningsveste på. Det giver rigtig gode - og til tider grænseoverskridende – oplevelser for både børn og voksne.

Filmfestival:

En gang om året optager vi vores egen film. Vi skriver drejebog, filmer og redigerer og har det vældig sjovt og travlt. Filmen deltager i årets filmfestival, hvor vi dyster med andre SFO´er om at blive årets vinder. Årets filmfestival holdes på Kolding Teater og er en ren "Oscarfest". En dag, som alle ser frem til med glæde og forventning.  Filmfestivallen er et samarbejde mellem Aalykkeskolen & Karen Blixen Skolen.
I år  2021 fylder festivallen 30 år !!

Børnekræmmermarked:

Hvert år i maj/juni måned afholder vi børnekræmmermarked på Axeltorv foran Kolding Rådhus. Hele pladsen syder af kræmmerstemning, og alle er klar til at gøre en god og finurlig handel. Børnene kan sælge noget af deres gamle legetøj og scorer selvfølgelig selv hele fortjenesten. Sideløbende med en livlig handel er der masser af fantastisk underholdning fra en stor scene med diverse artister og en sprællevende konferencier.