Rusmiddelpolitik

RUSMIDDELPOLITIK PÅ KAREN BLIXEN SKOLEN (elever)

Kolding Kommunes rusmiddelpolitik, der trådte i kraft 2016 betyder at:

• Ingen må indtage alkohol, rusmidler eller være påvirkede af rusmidler i arbejdstiden i kommunens bygninger, institutioner, på tilhørende arealer eller i kommunale køretøjer af enhver art

Mål for rusmiddelpolitikken

Karen Blixen skolens rusmiddelpolitik skal medvirke til at:

• Fastholde Kommunens og hermed skolens gode image
  • Sikre et solidt grundlag for den enkelte elevs udvikling fagligt og personligt
  • Forebygge misbrugsproblemer
  • Tilbyde hjælp til elever med et misbrugsproblem
  • Skabe debat og åbenhed om emnet for at imødegå fordomme og tabuer
  • Fastholde eleven i skolen
  • Skabe tydelige spilleregler

Indsats

Hvis en elev udviser tegn på mistrivsel sættes der ind ifølge AKTs forebyggende plan (samtaler med eleven, kontakt til/samarbejde med hjemmet, kontakt til SKODA, evt, underretning).

Hvis en elev udviser tegn på misbrug skal skolen reagere øjeblikkeligt. Der indledes med samtaler med eleven, kontakt til/samarbejde med hjemmet, SKODA, underretning).

Hvis en elev er i misbrug ved start på skolen følges ovenstående procedure, såfremt der allerede er en indsats i gang i misbrugscentret samarbejdes der med misbrugscentret.

For medarbejdere henvises i øvrigt til Kolding kommunes rygepolitik på Hercules.

Godkendt af skolebestyrelsen d. 20. juni 2021

Mona Munksgaard                            Helle Munk-Hansen