Trafikpolitik

TRAFIKPOLITIK PÅ KAREN BLIXEN SKOLEN

Karen Blixen Skolen deler matrikel med Bakkeskolen. Der er ikke fodgængerovergange og dermed ikke skolepatruljer, som kan hjælpe og støtte elever sikkert i skole. Halvdelen af skolens elever transporteres med taxabus, en tredjedel tager offentlige transportmidler og de sidste transporterer sig selv.

For ovenstående har vi følgende politik.

Blandt de yngste elever tilbydes alle transport til skole medmindre de bor i Bakkeskolens distrikt.

Der arbejdes hele tiden på, at elever kan transportere sig enten med offentlige transportmidler eller på cykel/til bens. Visitation til transport evalueres to gange årligt med det formål at sikre, at eleverne bliver så selvhjulpne som muligt.

Taxa-busser kører til døren, hvorfor forældre henvises til ”kiss and go-pladsen” (på p-pladsen) på Seestvej 6, for at undgå trafikkaos.

Elever der benytter offentlige transportmidler eller transporterer sig selv, skal færdes på skolens stier under hensyntagen til fodgængere og cyklister. Det er altid den, der kommer bagfra, der skal vise hensyn til de, der færdes på stierne.

Færdselslære

Færdselslære er et obligatorisk, men timeløst fag. Eleverne skal i emnet færdselslære udvikle kompetencer til at færdes sikkert og ansvarsfuldt i trafikken uden risiko for sig selv og andre. Eleverne skal kunne yde førstehjælp i færdselsrelaterede ulykkessituationer.

Eleverne vil gennem viden om og erfaring med at færdes i trafikken lære, at deres adfærd i trafikken er led i en sammenhæng, som giver dem handlemuligheder og samtidig sætter begrænsninger i forhold til egen og andre trafikanters færden. Eleverne vil gennem viden om og færdigheder i førstehjælp blive i stand til at hjælpe i forbindelse med ulykker i trafikken. Skolen laver en arbejdsplan for hvert enkelt skoleår, således at denne viden og erfaring indhentes mest muligt.

Godkendt af skolebestyrelsen marts 2022

Skolebestyrelsesformand                             Skoleleder