Karen Blixen Skolens Sundhedspolitik

SUNDHEDSPOLITIK PÅ KAREN BLIXEN SKOLEN

Karen Blixen Skolens sundhedspolitik skal være med til at sikre, at eleverne oplever en hverdag med kræfter og overskud til at udvikle sig mest muligt fagligt og personligt, herunder mentalt og socialt. Sundheden betragtes således både fysisk og psykologisk. Når fysikken er i balance forventes mulighederne for trivsel og personlig udvikling at være størst.

I forhold til indtagelse af mad og drikkevarer er vores mål:

• At eleverne opfordres til at drikke vand og mælk på skolen.

Sodavand (dåser og flasker) bør ikke indgå som drikkevarer i en sund skolefrokost. Derudover er energidrikke ikke tilladt. Vi opfordrer til, at forældrene kan benytte mælkeordningen på skolen.

• Karen Blixen Skolen opfordrer elever og forældre til at medbringe sunde madpakker, da dette giver en god energi til dagen og fremmer indlæring. Eleverne bør undgå hurtige kulhydrater som kan have en dårlig indvirkning på koncentration og indlæring, samt være med til at skabe uro i klassen og splid blandt eleverne.
  • Fødselsdage, og særlige lejligheder fejres i klassen, her er hurtige kulhydrater, dvs. kage eller slik, en mulighed i begrænset omfang.
  • Det er et forældreansvar, at barnet får en sund og ernæringsrigtig morgenmad og frokost. Vi anbefaler, at barnet spiser mellemmåltider i form af frugt eller grønt, eller benytter sig af sundskolemad.dk som et supplement til madpakken.
  • Skolen sikrer tid til måltider og mellemmåltider i et roligt miljø.
  • Personalet opfordres til, at drøfte morgenmad og madpakker på forældremødet.

Vi støtter op om Sundhedsstyrelsens anbefalinger om 60 min. fysisk aktivitet om dagen. Fysisk aktivitet kan indgå i den enkelte undervisningslektion, men kan også planlægges som en fast del af skemaet. Skolen indretter rammer hertil, skolegård og multisal, samt uddanner personale til at støtte og inspirere til de fysiske aktiviteter i undervisningen.

Godkendt af skolebestyrelsen d. marts 2022

Skolebestyrelsesformand                             Skoleleder