Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Karen Blixen Skolens Antimobbestrategi

Vision og værdier

Vi ønsker en skole hvor alle trives, og hvor alle er trygge ved at være. Vi tager ansvar for hinanden, og har respekt for hinandens forskellighed.

Vi anser trivsel og læring som ligeværdige opgaver i skolen, og begge områder er en forudsætning for at eleverne og personalet kan udvikle sig. Alle på skolen, elever, personale og forældre skal vide, at det er et fælles ansvar, at alle børn har det godt i skolen. Målet er i dagligdagen at holde fokus på at modarbejde mobning og dårlig trivsel. Alle skal blive bevidste og tage ansvar for fællesskabets betydning. De voksne i skolen skal medvirke til at skabe et fælles sprog, og et fælles udgangspunkt for personalets, elevernes og forældrenes arbejde med trivslen.

 Karen Blixen skolens værdier:

 

Ansvarlighed:

Vi tager ansvar for vores fælles skole og bidrager alle til helheden ved at deltage aktivt i at løse kerneopgaven.

Respekt:

Vi har respekt for, at vi alle er forskellige og forbliver i øjenhøjde med hinanden i alle situationer

Tryghed:

Vi ved, at tryghed er en vigtig forudsætning for læring og trivsel ,og skaber sammen en hverdag med trygge rammer baseret på gensidig tillid

Udvikling:

Vi er en del af en dynamisk verden, og arbejder hele tiden på, at være i bevægelse både personligt, fagligt og socialt.

 

 

Strategiens formål:

Formålet med strategien er at have fælles retningslinjer for arbejdet med mobning, og have beskrevet, hvordan vi forebygger og håndterer mobning.

Målet er, at Karen Blixen skolen er et trygt sted at være for alle, hvor der er respekt for hinandens forskelligheder, så alle kan udvikle sig optimalt både fagligt, personlig og socialt.

 

Hvad er mobning:

Mobning accepteres ikke på Karen Blixen Skolen.

Definition på mobning er følgende:  Det er mobning, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne gange på grov vis - udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende."

 

Trivsel:

Alle børn skal synes, det er rart at komme i skole.

At elever, forældre og personale oplever Karen Blixen Skolen som en tryg skole, hvor mobning ikke accepteres hverken fra lærer-/pædagog-/forældre- eller elevside. 

At mobning bliver taget alvorligt, og at man derfor som, elev, forældre, lærer og pædagog ikke må udsættes for mobning uden at der bliver reageret. 

At der ved mobning bliver reageret straks fra personalets og ledelsens side. 

En investering i klassens trivselsarbejde er også godt givet ud for børnenes fremtid, da erfaringerne viser, at en klasse i trivsel også bliver bedre rustet til at lære. Samtidig ved vi, at børns primære idé om, at have et godt liv bygger på, at de trives og ikke mobbes i folkeskolen.

 

Trivselsarbejdet skal være et dagligt anliggende, og det skal foregå i samarbejde mellem forældre, skole og de enkelte personaler. For det er de voksnes ansvar at sikre trivsel i skolen.  

 

Trivsel er en opgave for hele skolen.

Der skal fokuseres på at fremme mental sundhed og trivsel.

Trivsel er noget man forholder sig til hver dag.

Der skal arbejdes med at skabe meningsfulde relationer mellem voksne og børn, mellem børn og mellem voksne herunder personalet og forældrene.

 

Skolens indsats for trivsel:

Skolen arbejder på:

At der arbejdes med trivslen i klassen/fritidstilbuddet 

At alle børn får mulighed for at være en del af fællesskabet.

At vi ved noget om mobning, trivsel og personlige grænser.

At vi taler om trivsel.

At vi kan vurdere følelsesmæssige dilemmaer i relationer.

At vi har viden om hvad sproget betyder.

At vi ved mistrivsel og mobning inddrager forældrene.

 

Forældrenes indsats for trivsel

Forældrene:  

  • taler positivt om sit barns klassekammerater, således er de med til at skabe et positivt fokus for sit barn. Man kan også spørge nysgerrigt ind til de andre klassekammeraters styrker og interesser
  • Lytter til og anerkender barnets følelser, når barnet kommer hjem og har oplevet konflikter
  • Forældrene forsøger at hjælpe sit barn til at forstå, at konflikter indeholder flere sandheder, afhængigt af hvem der oplever det. Ved at spørge sit barn: ”hvordan tror du din klassekammerat oplever konflikten? ” kan man få barnet til at få øje på andre synsvinkle.
  • Støtter barnet i at være en god klassekammerat ved at trøste og hjælpe, hvis barnet fortæller, at andre børn i klassen er kede af det, Det kan også være, at barnets bekymring skal fortælles til en lærer
  • Lytter til barnet og tager oplevelsen alvorligt, hvis barnet klager over uro i undervisningen. Fokuser på problemet, og undgå at give skylden til de andre børn eller læreren.

 

  • Tager kontakt til klasselæreren og fortæl, hvordan barnet oplever situationen.
  • Taler med barnet om, hvilken rolle han eller hun har, og om der er noget barnet selv kan gøre for at følge de retningslinjer, der er i skolen.
  • I forældregruppen taler om, hvordan I i fællesskab kan støtte op om de retningslinjer skolen har. Det er vigtigt, at I ikke skaber mistro og rygter i forældregruppen.
  • Laver nogle sociale arrangementer for klassen, hvor I hjælper børnene med at være sammen på en god og rolig måde.
  • Taler med barnet om, at tonen i klassen har stor betydning for klassens trivsel.

Hvis man taler hårdt og grimt til sine klassekammerater, kan det skabe utryghed – også selv om børnene bare siger, at det er for sjov. Øgenavne kan gøre børn kede af det, men det kan være meget svært for børn, at sige fra over for øgenavne.

  • Selv er en gode rollemodeller over for barnet og tænker over, hvordan de taler om de andre børn, lærere og skolen. Ved at tale positivt om de andre børn, familier og lærere er de med til, at skabe et godt fællesskab med høj tolerance og plads til alle.
  • Aftaler fælles retningslinjer for god tone i klassen, og tager en snak i forældregruppen om, hvordan den kan støtte op om skolens retningslinjer og den gode trivsel.
  • Indgår i arbejdet, med at lave lege aftaler i barnets klasse, og mellem børnene i øvrigt.

 

Digital mobning:

Mobiltelefonen, iPad og PC er en del af børne- og ungekulturen. Men det er skolens opgave at lære børnene at anvende disse medier på en hensigtsmæssig måde. 

Eleverne må have mobil, iPad og PC tændt i skoletiden, men der er regler, som skal overholdes: 

1.Mobil, iPad og PC må under ingen omstændigheder bruges til mobning eller chikane. 

2.Hvis man vil tage et billede/video, må man spørge den pågældende person om tilladelse, og respektere et nej! 

3.Samtaler i mobiltelefonen tilhører fritiden, derfor skal man have tilladelse af en ansat (lærer/pædagog) til at ringe og modtage opkald. 

4.At sms' med andre i undervisningstiden, er ikke tilladt. Medmindre det indgår som en del af undervisningen.

Der tales med eleverne om, at de sociale medier ikke egner sig til at løse konflikter. Konflikter skal løses, når man kan se og forstå hinanden. Målet er, at eleverne bliver mere bevidste mediebrugere, og at man tænker over, om det man skriver har en positiv hensigt.

Der arbejdes med at skriftsprog kan være svært at forstå. Man kan jo ikke se mimik, kropssprog, høre tonefald eller mærke ironi.

Der er to tommelfingerregler: Hvis man ikke ville sige det i virkeligheden, så skal man heller ikke skrive det på de sociale medier. Og at man ikke skal skrive negative ting til eller om hinanden.

Mange børn bliver kede af det, hvis deres billeder ikke bliver liket, eller hvis de ikke bliver tagget på billeder. Der arbejdes også med betydningen af, at blive holdt ude af fællesskabet på de sociale medier og i onlinespil, og om betydningen af likes og negative beskeder.

 

På Karen Blixen Skolen har alle ret til at blive behandlet med respekt. 

På Karen Blixen Skolen er mobning ikke tilladt, alle skal behandles med værdighed.

 

Forebyggelse:

Indsats vi for at fremme elevernes generelle trivsel og modvirke mobning, herunder digital mobning 

Elever og forældre udfylder inden hver skole/hjemsamtale vores samtaleark som medtages til skole/hjem samtalen.

Der arbejdes med trivsel i klasserne.

Der tages udgangspunkt i skolepolitikken, vores værdier og trivsels undersøgelsen.

Der udarbejdes klasseregler.

Der laves et system til synliggørelse af trivslen i klassen.

Vi anvender programmet KLASSETRIVSEL.DK til at tage temperaturen i klassen, og til at opstille handleplaner for trivslen i klassen.

Der arbejdes med trivsel og mobning i elevrådet

Der arbejdes med at alle klasser laver et eller andet til trivselsdagen i marts. Eksempler:

  • En video
  • Stå for en fælles leg/bevægelse
  • Sang
  • Plancher
  • Maleri
  • Forkælelse eks. Mad, massage eller lign.

Trivselsdagen i marts - Alt fra trivselsforløbet bliver fremlagt. Dagen planlægges af trivselsvejlederen og AKT.

Det hele samles og lægges under vores anti- mobbestrategi for Karen Blixen skolen på skoleporten.

 

 

Skolebestyrelsen og forebyggelse.

 

Skolebestyrelsen vil arbejde for, at der bliver afholdt to årlige sammenkomster for forældre og børn, hvor det er trivslen og det at lære hinanden bedre at kende, der er formålet. Da dette har været udsat på grund af corona vil skolebestyrelsen starte med at lave en cafe ved skolefesten d. 5. maj, kun for forældre, hvor de vil  fortælle om deres indsatser og invitere til indflydelse på sammenkomsternes indhold..

 

Konkret indsats ved konstateret mobning/digital mobning

 

Klasselæreren:

  • Klasselæreren tager temaet/episoden op på klasseniveau – hvis mere omfangsrigt eller kontinuerligt sker det i samarbejde med AKT-vejleder. - Hvis nødvendigt kontakter vi de implicerede forældre
  • Teamet underrettes
  • Ledelsen inddrages
  • Kontakter netværket 
  • Hvis nødvendigt tages elevsamtaler, enten med klasselærer/pædagog eller AKT-vejleder. - Etablerer konfliktmægling

 

Ledelse:

  • Går ind i konkrete sager, når det af personalet og forældre skønnes hensigtsmæssigt - Undersøger kontinuerligt om skolen har de nødvendige ressourcer og kompetencer blandt skolens personale i forhold til at skabe trivsel, tolerance, respekt og tryghed. - Sikrer rammer for vedvarende fokus og opfølgning på anti- mobbestrategien.

 

Forældre:

  • Bakker op om skolen
  • Taler med skolen om mobningen så snart den opdages - Har god kontakt til de andre forældre i klassen.
  • Inddrage alle forældrene i samarbejdet om at fremme den sociale trivsel og modvirke mobning?

 

Vi har en klar holdning til og forventning om, at forældre aktivt deltager i deres børns skole. At man møder op til skolens arrangementer, så som forældremøder, informationsmøder, samtaler mm. Vi fra skolens side tillader os også at komme på hjemmebesøg ved eksempelvis samtaler.

Hvis man som forælder gerne vil opleve undervisningen skal man være velkommen i timerne, er det altid en god ide at varsle lærerne så de kan medregne dig i klassens arbejde og opgaver.

 

Synliggørelse af anti- mobbestrategi

Skolebestyrelsen og personalet:

Vores Trivselsundersøgelse fremlægges. Planen for anti- Mobbestrategi fremlægges.

Det skriftlige grundlag for anti- Mobbestrategien udsendes i forvejen.

Vores anti- mobbestrategi vil ligge på Karen Blixen skolens hjemmeside og på AULA. 

Elevrådet arbejder løbende med skolens undervisningsmiljø og trivsel.

Resultaterne fra den nationale trivselsundersøgelse samt Koldingundersøgelsen bliver brugt ved skole/hjemsamtaler og i forbindelse med revisitering.

 

 

Opdateret marts 2022

 

Mona Munkgaard                                        Helle Munk-Hansen

Skolebestyrelses formand                           Skoleleder

Dokumenter