Hvad kan vi hjælpe med?

Fra ”delebørn til hele børn” vi vil hjælpe og støtte børn og unge efter forældrebrud.

Sammen med kommunerne Egedal, og Randers er vi en del af projektet ” Delebørn- hele børn”. Projektet er udviklet af Center for Familieudvikling og støttet af Egmont Fonden.

Skilsmisse er aldrig nemt for børn, derfor vil vi gennem samtalegruppe hjælpe de børn som på nuværende tidspunkt har oplevet, at forældrene er gået fra hinanden.

Børns verden ændrer sig drastisk, når mor og far skal skilles. Børnene oplever, at de to mennesker de er totalt afhængige af, og som de elsker allermest i hele verden, ikke længere kan leve sammen. Alt det de kendte i hverdagene og alt det trygge falder fra hinanden.

Hvert barn er unikt og kan reagere meget forskelligt efter forældrebrud. Børn er præget af en ny form for sorg og krise. At være skilsmissebarn kan indeholde forskellige reaktioner som frustration, angst, sårbarhed, tristhed, lavt selvværd osv. Derfor kan børnene have brug for redskaber/værktøjer til at håndtere følelser i krisesituationen, som en skilsmisse kan være.

Karen Blixen Skolen tilbyder alle børn og unge, hvis forældre er gået fra hinanden, at deltage i en samtalegruppe, hvor de kan møde andre børn/unge i samme livssituation. Børnene vil få redskaber til at håndtere en ny hverdag og opleve, at deres tanker og reaktioner er helt normale. De får mulighed for at tale med jævnaldrende og dele historier og erfaringer med hinanden.

Samtalegruppen styres af en børnegruppeleder, som er uddannet til at varetage opgaven.

Alle børn og unge kan deltage i en samtalegruppe uanset om forældrene er midt i et skilsmisse forløb eller hár gennemgået en skilsmisse. Der er plads til 4 børn af gangen. Børnene skal mødes cirka 7-8 gange, med 7 eller 14 dages mellemrum, cirka halvanden time af gangen. Børnegruppelederens opgave er, at man gennem forskellige øvelser aktiverer børn til at snakke om de følelser, som påvirker dem, når deres forældre går fra hinanden. Vi kan ikke fixe børnenes situation og alle de problemer, som børnene har, men vi kan hjælpe dem med at acceptere og gøre det nemmere for dem at leve med det.

Børnegruppelederen har tavshedspligt - både i forholdt til barnet og forældrene. Hvis der opstår bekymring over for barnets adfærd, eller hvis vi oplever at barnet har alvorlige problemer, vil forældrene blive kontaktet.

Som børnegruppe tager vi udgangspunkt i barnets/ den unges situation, vi er neutrale og vi vurderer ikke hvem der er den bedste forældre, eller hvem der har ret i en evt. konflikt.

Børnegruppelederen kommer ind i de enkelte klasser og snakker med eleverne om tilbuddet. Selve tilmeldingen, og samtalerne starter hurtigst muligt op efter nytår.

Hvis I allerede nu er interesseret i, at jeres barn skal deltage i samtalegruppen eller vil høre mere om projektet, kan I henvende jer til børnegruppelederen.

Venlig hilsen børnegruppeleder.

I kan ringe til skolen på telefon 79 79 79 30 og kontakte Thomas Arnholm