Design på Karen Blixen Skolen

På Karen Blixen Skolen arbejdes der med design gennem hele skoleforløbet, både formelt men i høj grad også uformelt. Klasserne/fagene arbejder med produktioner tilknyttet de enkelte fag, og Design er en del af hverdagen for eleverne. Designplanen er et eksempel på arbejdsområder for at nå de enkelte målsætninger på det enkelte klassetrin.

Design er ikke altid et produkt, men i høj grad også drøftelser, samtaler om etik, æstetik og det at designe sin egen fremtid - hvilket er af afgørende betydning for Karen Blixens Skolens elever.

Det er vigtigt at Design ikke opfattes som entydig profil på Karen Blixen Skolen, da Karen Blixen Skolen i kraft af, at vi er en specialskole for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, bruger meget energi på, at forberede eleverne til det omgivende samfund jvf. skolens værdier.

Derfor vil arbejdet med designpædagogikken ikke altid være synligt i egentlig forstand på Karen Blixen Skolen - Design er dog en del af Kolding Kommunes målsætning på uddannelsesområdet og bliver inddraget på Karen Blixen Skolen i det omfang det er muligt og vurderes gavnligt for den enkelte elev set ud fra den enkelte elevs situation og faglige/sociale niveau.