Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Karen Blixen Skolens antimobbestrategi klagevejledning

Anti-mobbestrategi klagevejledning:

(Redigeret udgave oktober 2020)

Hvad kan man klage over:

Såfremt man ikke er tilfreds med skolens håndtering af mobning eller mobbe lignende tilstande/situationer så kan man klage over:

Skolens håndtering generelt

Skolens vurdering af, hvorvidt det er mobning, mobbe lignende tilstande/situationer

Skolens handleplan (afdækning af problemet, en plan for information af forældrene i klassen, en plan for midlertidige indsatser eller en plan for, hvordan skolen antimobbestrategi revideres)

Klagebehandling

  • Enhver klage over skolens håndtering af en mobbesag eller en mobbelignende tilstand/situation, skal formidles til skolens leder. Skolens leder har 5 arbejdsdage til at behandle og afgøre klagen.
  • Såfremt klager får medhold i klagen skal skolens leder sikre at der inden 10 arbejdsdage udarbejdes en konkret handleplan til afhjælpning af problemet
  • Såfremt klager ikke får fuld medhold i klagen skal skolens leder orientere om muligheden for at videresende klagen til Koldings Byråd (delegeret til skolechefen) og såfremt klager ønsker det videreformidle klagen hertil med en skriftlig redegørelse for den trufne afgørelse (sagen kan kun behandles en gang på skolen og i forvaltningen, herefter skal den videre til den Nationale klageinstans mod mobning. Klager orienteres i så tilfælde herom)
  • Byrådet (eller den kompetencen delegeres til) behandler klagen som en lukket sag på første ordinære møde efter klagens modtagelse. Her er der 20 dage til at behandle klagen
  • Såfremt klager får medhold i klagen pålægges skolens leder at sikre at der inden 10 arbejdsdage udarbejdes en konkret handleplan til afhjælpning af problemet. Handleplanen kan være en afdækning af problemet, en plan for information af forældrene i klassen, en plan for midlertidige indsatser eller en plan for, hvordan skolen antimobbestrategi revideres
  • Såfremt klager ikke får fuld medhold i klagen orienteres klager om muligheden for at videresende klagen til Den Nationale Klageinstans under Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og såfremt klager ønsker det, videreformidler forvaltningen klagen hertil med en skriftlig redegørelse for den trufne afgørelse.
  • Den Nationale klageinstans afgør klagen.

Proceduren er, at I sender klagen til nedenstående adresse, så den er os i hænde senest 4 uger efter, at I har modtaget denne afgørelse:

Børne-, Uddannelses- og Arbejdsmarkedsforvaltningen
Att. Lis Petersen
Ålegården 1
6000 Kolding


Du kan også sende det digitalt til Kolding Kommune via din e-Boks.
Herefter har Kolding Kommune 4 uger til at genvurdere sagen.

Hvis kommunen fastholder afgørelsen, sendes jeres klage sammen med øvrige relevante dokumenter videre til Klagenævnet for Specialundervisning.
I vil blive orienteret herom.
Hvis kommunen efter genvurderingen giver jer medhold i klagen, sendes en ny afgørelse til jer.

Hvis kommunen kun delvis giver jer medhold, sendes en ny afgørelse til jer, og I har herefter igen 4 uger til at meddele, om I fastholder klagen. Hvis I fastholder klagen, sendes denne sammen med øvrige relevante dokumenter til Klagenævnet for Specialundervisning senest 2 uger fra modtagelsen. I vil blive orienteret herom.

Hvis kommunen vurderer, at I ikke har indgivet jeres klage over afgørelsen inden for fristen på 4 uger, foretager kommunen ikke en genvurdering, og klagen sendes straks videre til Klagenævnet for Specialundervisning, som tager stilling til, om klagefristen er overskredet.

Regler om klageadgang står i § 51 og 51b i Folkeskoleloven samt §§ 20-22 i Bekendtgørelsen om specialundervisning mv.